Essie in Afrika : van Nairobi naar Kaapstad!

Wat ik in hemelsnaam in Afrika ga doen? Nou dit dus....

Hallo allemaal!

Nu mijn vertrek steeds dichterbij komt (nog 32 nachtjes slapen!!) vragen steeds meer mensen: 'Watga je in hemelsnaam 65 dagen doen in Afrika?' Nou, dit dus:

Wink

Dag 1 t/m 3 (28 t/m 30 april) : Amsterdam-Londen-Nairobi !!

Vanaf Schiphol vlieg ik naar Londen Heathrow, waar ik drie van mijn reisgenootjes (Aine & Lisa uit Ierland en Rachel uit Engeland) zal ontmoeten Samen vliegen we 's avonds naar Nairobi, waar we de volgende morgen vroeg aankomen. Op naar het hotel voor twee laatste 'luxe nachten' in het Silver Springs hotel voordat 'Het Grote Afzien' gaat beginnen!!

Dag 4 t/m 7 (1 t/m 4 mei): safari in de mooiste parken van Tanzania!!

We vertrekken 's morgens vroeg vanuit Nairobi en rijden vrijwel meteen de savanne met alleen af en toe een acaciaboom op. We rijden zuidwaards richting de grens met Tanzania, onderweg steken er gewoonlijk zebras en giraffes de weg over.

Net buiten Arusha slaan we ons kamp op. Onder leiding van een locale safari company trekken we per jeep door de Nogorongoro Crater (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ngorongoro) en Serengeti National Park (http://nl.wikipedia.org/wiki/Serengeti).

In de krater krijgen we de kans om heel veel wildlife te zien, waaronder olifanten, leeuwen, cheetas, witte neushoorns, buffels, nijlpaarden, antilopen en krokodillen. Met wat geluk krijgen we nog iets te zien van de GroteTrek, waarbij miljoenen zebras en gnoes door het park trekken. We doen hier aan 'bushcamping' wat betekent dat we overnachten midden in het park, zonder hekken en elektriciteit!

Dag 8 t/m 12 (5 t/m 9 mei): relaxen op de witte stranden van Zanzibar !!

Na een dag rijden arriveren we in de hoofdstad van Tanzania, Dar Es Salaam. Onderweg passeren we kleine dorpjes en de Kilimanjaro. De truck wordt geparkeerd op een camping aan de Indische Oceaan. Vanuit daar nemen we de veerboot naar Zanzibar (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zanzibar_(eiland))), voor vier dagen relaxen aan de witte zandstranden. We bezoeken ook de hoofdstad Stone Town met kruidenmarkten en oude forten. Aan de stranden staan snorkelen, duiken en zwemmen met dolfijnen op het programma!

Dag 13 t/m 15 (10 t/m 12 mei) : dwars door Tanzania op weg naar Het Warme Hart van Afrika: Malawi !!

We worden opgepikt van de veerboot en beginnen onze reis door het bergachtige achterland van Tanzania. We rijden door het Mikumi National Park, waar we olifanten, giraffes en zebras tegen kunnen komen. Na drie dagen steken we de grens over naar Malawi, een van de armste landen ter wereld maar ook het land wat het Warme Hart van Afrika wordt genoemd, door de vriendelijke en gastvrije bevolking.

Dag 16 t/m 20 (13 t/m 17 mei) : Lake Malawi !!

We kamperen 4 nachten op een camping aan Lake Malawi (http://nl.wikipedia.org/wiki/Malawimeer waar we kunnen duiken, snorkelen en surfen of gewoon relaxen. De lokale bevolking staat hier bekend om de gastvrijheid en vriendelijkheid. Paardrijden staat hier ook op het programma.

Dag 21 en 22 (18 en 19 mei) : Van Lake Malawi naar de hoofdstad Lilongwe !!

Twee lange reisdagen op weg naar Lilongwe, de hoofdstad van Malawi in het zuiden van het land. Hier bezoeken we een lokaal opvangcentrum voor weesdieren, voor we doorreizen naar Mozambique.

Dag 23 t/m 27 (20 t/m 24 mei) : Door Mozambique richting Zimbabwe!!

Nadat we in Lilongwe onze visa hebben geregeld, rijden we door Mozambique richting Zimbabwe. We rijden door de Tete Corridor die in de burgerorlog werd gebruikt om wapens over de grens te smokkelen. We passeren de grens met Zimbabwe en gaan op weg naar de hoofstad Harare, voor we zuidwaarts nar Gweru gaan. Hier kamperen we op een prive gameranch (www.antelopepark.co.zw) waar we op safari kunnen op een olifant of paard en waar je uit wandelen kan met leeuwen(welpjes) . We zullen hier twee dagen blijven.

Dag 28 t/m 30 (25 t/m 27 mei) : Van Gweru naar Bulawayo door historisch Zimbabwe !!

Vanuit Gweru rijden we door Mashonaland naar de Great Zimbabwe Ruins (http://nl.wikipedia.org/wiki/Groot-Zimbabwe). Zimbabwe dankt hieraan zijn naam (letterlijk: huis van steen) en dit was ooit de grootste stad van Afrika. Vervolgens rijden we door Matabeleland naar Bulawayo.

Dag 31 en 32 (28 en 29 mei) : Te voet op zoek naar neushoorns en dan per stoomtrein naar Victoria Falls !!

In Matobo National Park (http://nl.wikipedia.org/wiki/Matoboheuvels) gaan we tijdens een wandelsafari te voet op zoek naar zwarte neushoorns. Daarna vertrekken we per slaap-stoomtrein naar de grootste adrenalineplek ter wereld: de Victoria Falls!

Dag 33 en 34 (30 en 31 mei) : Adrenaline in De Rook die Dondert !!

We bezoeken de Victoria Falls (http://nl.wikipedia.org/wiki/Victoriavallen) of wel de breedste watervallen ter wereld die 'Smoke that thunders' worden genoemd. 's Avonds stappen we op een boot voor een sunset cruise en de volgende dag kunnen we kiezen: raften of bungeejumpen!!

Dag 35 t/m 38 (1 t/m 4 juni): olifanten, kano's en wildkamperen in de Okavango Delta !!

Op herhaling in Chobe National Park , bekend om de vele olifanten, waar we kamperen aan de rand van het park. Daarna vertrekken we door de Kalahari woestijn richting de grootste delta ter wereld: de Okavango Delta. We trekken per kano de Delta in om daar twee nachten in de wildernis te kamperen en te voet op safari te gaan.

Dag 39 t/m 41 (5 t/m 7 juni): Op safari in Etosha, een van de wereld's beste parken !!

We rijden naar het westen en passeren de grens tussen Botswana en Namibie, waarna we doorrijden richting Etosha National Park. Dit park is een van de mooiste van Afrika met heel veel wild. Onderweg slapen we in de woestijn, zonder campings maar onder de sterren. In Etosha kamperen we op een camping met een drinkplaats waar we 's nachts olifanten en neushoorns kunnen spotten. Op weg naar de Brandberg Mountains bezoeken we een opvangcentrum voor cheetahs.

Dag 42 t/m 47 ( 8 t/m 13 juni): Bergen, zeehonden, apefelstrudelen parachutespringen in Namibie!!

We kunnen kiezen of we naar de Spitzkoppe Rotsen ( gaan of naar het wereldberoemde Cape Cross. Ik hoop op Cape Cross, waar een kolonie van duizenden zeehonden zit. De volgende drie dagen staat de truck geparkeerd in Swakopmund, de avontuur-hoofdstad van Namibie! Op het programma daar staat de langverwachte parachutesprong en het zandboarden. Swakopmund heeft een koloniaal-Duitse sfeer en je schijnt er prima Apfelstrudel in de Konditorei te kunnen bestellen met uitzicht op het strand!

Dag 48 t/m 52 (14 t/m 18 juni) : Zandduinen en hele hoge bergen !!

Na een dag rijden komen we aan in Namib-Naukluft Park met de hoogste zandduinen ter wereld. We stoppen bij Sossusvlei en beklimmen de bekende Dune 45 voor de zonsopgang. Daarna op naar Fish River Canyon, op de Grand Canyon na de langste ter wereld, waar we kamperen aan de voet van de bergen.

Dag 53 t/m 57 (19 t/m 23 juni) : Diamanten, wijnproeven en eindbestemming Kaapstad !!

We naderen Zuid-Afrika met het oversteken van de Oranje Rivier, waar we een diamantmijn bezoeken. Via Cederburg Wilderness rijden we naar Stellenbosch, bekend om de wijnbouw. We bezoeken een van de historische wijnboerderijen om natuurlijk wat te proeven en eindigen onze reis in Kaapstad, waar we nog twee nachten met de hele groep in een hostel verblijven.

Dag 58 t/m 64 : Voetbal, sharkdive en relaxen in Kaapstad !!

Nog een volle week om te genieten van Kaapstad, met als (oranje) kers op de taart Nederland-Kameroen in het GreenPoint Stadium. En ook nog een 1/8 finale met waarschijnlijk Portugal of Brazilie... Oja, tussendoor ook nog even in een kooi onder water om een grote witte haai te spotten!!

Dag 65t/m 78: Kaapstad-Londen-Amsterdam.......en back home !!

Didi

Oh is dat alles. Dacht dat je ook echt dingen ging zien en zo..........

Gé

ben niet jaloers ofzo... maar het klinkt wel errug stoer. Ga je dit keer echt bungeejumpen??? en dan doe je natuurlijk het hele adrenaline pakketje.
Maar wat moet dat een heerlijk vooruitzicht zijn. Twee maanden he-le-maal weg. Lijkt me zalig.
Ben benieuwd naar de verhaaltjes en foto's

mamamieke

He Es,

Met zo'n enorme reis in het vooruitzicht is het maar goed dat je woensdag nog ff gaat relaxen!

Super cool

Mieke

Paul en Henny

Hoi Es,

Het spreekt voor zich, dat wij ons weer verheugen op je smakelijke reisverhalen. Je gaat veel dingen zien, die wij eerder op onze Afrika-reizen ook bezochten; het gaat gewoon weer jeuken. Waarschuwing: het Afrika-virus raak je nooit meer kwijt. Heel veel voorpret en een fijne reisgroep toegewenst!

Angelo

Hey Esmeralda

Tip voor Arusha (en Zanzibar); Viavia zit over de hele wereld, is belgisch en je kan er altijd terecht voor belse frieten met mayo!!!!, ieder dag zebravlees gaat ook op den duur vervelen tenslotte.

....en veel live (lokale) muziek op een open podium (Arusha)